måndag 16 juni 2014





Eftersom vädret var soligt igår , gjorde vi en liten utflykt i våran byggd.
Först åkte vi till Snappertuna. Där tog vi en titt på Raseborgs slottsruiner. Slottet är grundat på 1370-talet av den ,mäktige adelsmannen  Bo Jonsson Grip.
Mera om den kan du läsa här.






Jag undrar om det är slottsfrun som vi såg på ängen som plockade blommor.




Efter Snappertuna styrde vi mot Fiskars.
Aldrig förr sett ett trafikmärke som varnar för änder ;).
Och mera om Fiskars bruk kan du läsa här.




Då jag läste mera om Fiskars Bruk på nätet, kom jag över ett namn som jag sett tidigare..... Började luska fram var. Tittade på skoj igenom mitt släktträd på Geni.com. Där fanns han Petter Henriksson Thorwöste (Peter Thorwöste). Han är min 9th great grandfather. Vad det är på svenska vet jag inte. Men han är min morfars mammas pappas mammas pappas mammas mammas mammas mammas pappa.
Har haft en otrolig tur när jag börjat använda programmet Geni. Min en avlägsen släkting, som släktforskat i flere år ville koppla samman sitt släktträd med mitt. På så vis har jag fått gratis, utan arbete mitt släktträd att växa. Har suttit timmar efter timmar och läst igenom det. Upptäckte att jag är blodsläkt med medlemmarna i alla Europeiska Kungahus. Och jag var blodsläkt med Ryska Tsarfamiljen  via det Danska kungahuset ( Dagmar av Danmark ).


Idag skall jag göra annat än sitta vid datorn och gå igenom släktträdet. Man märker nämligen inte hur tiden rusar när man går igenom grenarna i trädet ;).



Nu vill jag önska er alla en fin vecka.


Midsommaren närmar sig!



Må så gott alla!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar