tisdag 22 oktober 2013

Chalk Paint ala me

Var på stugan hela höstlovet och kom hem på söndag.
Även om vi har internet på stugan så tog jag inte med mej laptopen, för jag for dit för att njuta :)

Strumpstickor och garn hade jag med mej ;)




Några såna stickade jag åt mej. Fniss.....






Det var visst någon som ville ha receptet på mitt experiment ;) Chalk Painten.

Orginal receptet lyder så här

1 1/2 cups of paint
1/2 cup hot water
1/2 cups plaster

dissolve palster into hot water then mix into paint

Jag använde decilitermått och kokade ihop så här

3 dl målfärg
1 dl hett vatten
1 dl gips i pulverform

Blanda gipset i det heta vattnet och rör om tills du inte har några klumpar, efter detta blandar du blandningen med målfärgen. Voilà, så har du din alldeles egen Chalk Paint.
Kom dock ihåg att behandla möblerna med vax. Allt det andra du målar, som krukor etc, behandlar du med lack. Jag använder mej av lack i sprayform.



Önskar er alla som tittar in en fin fortsättning på den nya veckan.

p.s har mera experiment på gång ;)






3 kommentarer:

  1. Så fina och tack för receptet
    kram Rosa

    SvaraRadera
  2. Hei på deg :) disse var veldig vakre! ønsker deg en fin høstdag. Kram Ann-Christin

    SvaraRadera
  3. Hej, jag lyckas inte, blir bara en stor klump... är det speciellt gips & färg du använder?

    SvaraRadera